OCHTENDSTRESS: TIPS VOOR EEN STRESSVRIJE OCHTENDROUTINE

OCHTENDSTRESS: TIPS VOOR EEN STRESSVRIJE OCHTENDROUTINE

De telefoonwekker die je door blijft snoozen, de stormloop naar de badkamer, lawaai tijdens het ontbijt, geroep hier en daar, verstrooid en gehaast loop je de deur uit om vervolgens halverwege de weg naar school erachter te komen dat je de gymtas bent vergeten! De ochtendspits in huis kan voor veel stress, ergernissen, chaos, irritaties en zelfs voor een schaamtegevoel zorgen omdat je alwéér te laat komt.

We mogen het best hardop zeggen: je hebt als ouder je handen vol in de ochtend! Het is namelijk werkelijk een sport om iedereen gewassen, aangekleed en met een vol buikje op tijd op school te krijgen. Hoe kun je ervoor zorgen dat de ochtendroutine vlotter verloopt zonder dat het je veel energie en frustraties kost?

ROUTINE

Zorg voor een duidelijke vaste ochtendroutine. De ochtenden worden al wat aangenamer als een kind weet waar het aan toe is en wat er verwacht wordt. Door alles altijd in dezelfde volgorde uit te voeren wordt er structuur opgebouwd. Geef daarom duidelijke instructies aan je kind en geef op tijd aan wat de verwachtingen zijn.

Als ouder zijnde kun je zelf met een schema werken, dit hielp mij persoonlijk enorm. Ik schreef op volgorde wat er gedaan moest worden en hoeveel tijd we voor elk onderdeel nodig hadden. Hierdoor kon ik zelf ook wat beter met tijd omgaan en de boel wat beter in de gaten houden. Je ontwikkelt als het ware een gewoonte waardoor je uiteindelijk dit schema niet meer nodig zult hebben.

TIP: Je kunt kaartjes met pictogrammen maken (door tekeningen, woorden of foto’s te gebruiken) en deze op volgorde te leggen (wassen, aankleden, ontbijten, tanden poetsen etc.), zo kan je kind zelf zien wat de volgorde is en wat er verwacht wordt. Complimenteer je kind altijd als het een stap uit het schema zonder hulp uitvoert.

KLEDING UITZOEKEN

Naarmate de kinderen ouder worden, zul je merken dat kleding uitzoeken een strijd wordt. Het is ook niet gek want ze ontwikkelen gaandeweg een eigen smaak en willen zelf beslissen wat ze aan willen trekken. In dat geval is het een goed idee om de avond ervoor samen met je kind een outfit klaar te leggen voor de volgende dag. Maak wel duidelijke afspraken over de gekozen kleding, in de ochtend is er namelijk geen discussie mogelijk.

TIP: Ik kwam op pinterest een leuk idee tegen en dat is kleding uitzoeken voor een hele week. In het weekend kun je samen met de kinderen alles wat ze nodig hebben in setjes klaarleggen, zoals broeken/rokken/jurkjes, truitjes/overhemden, ondergoed, sokken en accessoires. Je kunt ze georganiseerd en gescheiden houden.

1

ONTBIJTEN

Ontbijten is een ontzettend belangrijk onderdeel in de ochtendroutine en mag nooit in welke omstandigheden dan ook overgeslagen worden. Het hoeft natuurlijk niet een heel uitgebreid ontbijtje te zijn, kies voor een eenvoudige gezonde en snelle ontbijt. Je kunt de avond ervoor al het een en ander klaarzetten mocht je vaak in tijdnood komen.

DE WEKKER EERDER ZETTEN

Als je al van alles geprobeerd hebt maar het lukt allemaal toch nét niet, dan zit er niets anders op dan wat vroeger op te staan. Op tijd naar bed en de wekker bijvoorbeeld een kwartier eerder zetten kan voor een stressvrije ochtend zorgen. Of misschien moet je anders toch iets eerder wakker worden dan de kinderen, zo heb je meer tijd voor jezelf en kun je ontspannen de dag beginnen waardoor je het reilen en zeilen van de ochtendspits beter aan kunt.

NOG ENKELE TIPS

  • Houd de ochtendroutine zo eenvoudig mogelijk.
  • Maak met oudere kinderen goede afspraken over op tijd naar bed gaan en wakker worden. Als ze genoeg geslapen hebben zullen ze makkelijker wakker worden in de ochtend en zijn ze minder prikkelbaar of humeurig.
  • Overweeg om in de avond onder de douche te gaan, in plaats van in de ochtend.
  • Verdeel de taken met je partner, zo hebben jullie beiden tijd om jullie zelf klaar te kunnen maken.
  • Een rustige ochtendroutine is voor een kind dat zelfstandig naar school gaat erg belangrijk, zo kan hij of zij in alle rust vertrekken. Als een kind zich moet haasten, heeft het minder oog voor het verkeer.
  • Ruim de keuken in de avond op. Wakker worden en een opgeruimde keuken treffen zorgt voor een goede bui.
  • Leg fruit, bekers en lunchtrommels de avond ervoor klaar.
  • Laat de tv, computer, smartphones en tablets uit staan en maak duidelijke afspraken wanneer tv kijken en mediagebruik wel mag, bijvoorbeeld als beloning voor het op tijd klaar staan.
  • Leer je kinderen zorg te dragen voor hun eigen schooltas en dat ze na het maken van hun huiswerk het ook meteen in hun tas terug stoppen.
  • Hang de gymtas de avond ervoor op een opvallende plek bij de voordeur, zodat je die niet vergeet.

TENSLOTTE

Kinderen hebben jouw hulp nodig voor een goede start van de dag, een slechte start van de dag verpest niet alleen jouw dag, maar ook die van hun!

Wat doe jij om de ochtenden soepeler te laten verlopen?

Lees ook:

communicerenmetjekindtekst

Eén gedachte over “OCHTENDSTRESS: TIPS VOOR EEN STRESSVRIJE OCHTENDROUTINE

  1. Mooie blog! En ik kan mij hier helemaal in vinden. Van huis uit ben ik dit ook gewend en ik doe het zelf nu nog steeds. Zelfs toen ik nog geen kind had. Mensen zeggen vaak tegen mij dat het met één kind makkelijk is, maar ook dan vind ik het belangrijk dat er een routine is en rust. Ik leg/maak veel dingen de avond ervoor al klaar en inderdaad, ik sta vroeg op, als ik ga werken tussen 5.45-6.00 uur, zodat ik rustig kan douchen voordat mijn dochter wakker wordt, met haar kan ontbijten etc. Zoals jij al zegt een rustige start van de dag is een goed begin van de dag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *