TIPS VOOR EEN GOEDE NACHTRUST

Goede nachtrust is essentieel voor je gezondheid en welzijn. Toch hebben veel mensen last van slaapproblemen en komen ze niet toe aan voldoende slaap met als gevolg dat ze de volgende ochtend vermoeid wakker worden. Een lange tijd slecht slapen en vermoeid wakker worden heeft niet alleen invloed op je uiterlijk en gezondheid maar ook kun je gedurende de dag je aandacht niet lang vasthouden. Je bent minder scherp, onproductief en je ervaart door de vermoeidheid meer stress en minder plezier in het dagelijkse leven.

De kwaliteit van je slaap kan door verschillende redenen niet voldoende zijn. Misschien slaap je door bijzondere omstandigheden (baby, nieuwe baan, verhuizing) of gebeurtenissen te weinig. Maar je kunt ook moeite hebben met inslapen, regelmatig wakker worden en moeite hebben om weer in te slapen na het (te vroeg) wakker worden.

Om de dag goed door te komen heb je alle slaap nodig. Met deze tips zorg je ervoor dat je uitgerust wakker wordt en je energiek de dag kunt beginnen.

UREN BEREKENEN

Volgens deskundigen hebben volwassenen minstens 7 tot 8 uur slaap nodig. Het aantal uren slaap dat jij nodig hebt kan natuurlijk hiervan afwijken omdat jouw slaapbehoefte veel minder is. Probeer voor jezelf uit te zoeken hoeveel uur slaap je echt nodig hebt om je goed te voelen, de dag fris te beginnen en vooral door te komen.

VASTE ROUTINE

Zoek uit welke vaste bedtijd-routine bij jouw leefstijl en dagelijkse verplichtingen past en probeer je hier consequent aan te houden. Ga elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed en rond hetzelfde tijdstip er weer uit.

RUSTGEVENDE OMGEVING

Een slaapkamer is een persoonlijke plek die je vermoeide lichaam rust en ontspanning moet bieden na een drukke dag. Kies een rustgevende en kalmerende interieurstijl met grijstinten of pastelkleuren en weer alle rommeltjes en stressvolle items uit je slaapkamer.

MATRAS

Niets is vervelender dan wakker worden met rugpijn of een stijve nek. Een slechte of versleten matras kan voor veel ongemakken zorgen. Bij lichamelijke klachten is het zeker aan te raden om de staat van je matras nader te bekijken, zonodig te vervangen en te investeren in een kwalitatieve en comfortabele matras. Verdiep je in de verschillende soorten matrassen want er is voor ieder wat wils. Van traagschuim matrassen tot aan koudschuim matrassen, de keuze is enorm.

NOG ENKELE TIPS

• Neem een warme bad/douche voor het slapengaan.
• Vermijd voor je naar bed gaat zware maaltijden en cafeïnehoudende drankjes.
• Investeer in een aangenaam dekbed, een goed kussen en fijn beddengoed.
• Beperk overdag de dutjes en kies als het echt nodig is voor een korte powernap.
• Overweeg verduisterende gordijnen als je gevoelig bent voor licht (lantaarnpalen, vroeg opkomende zon).
• Lees een boek voor het slapengaan.
• Maak in een drukke periode een to-dolijst voor het slapengaan. Noteer duidelijk wat jouw actiepunten zijn (met eventueel een hele planning) voor de volgende dag. Zo voorkom je dat je blijft piekeren.
• Het is verstandig om de huisarts te raadplegen als je een lange tijd slaapproblemen hebt of blijft houden.

Share on TumblrEmail this to someoneShare on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter

Geef een reactie

Top