EMIGRATIE CHECKLIST

Voor je daadwerkelijk emigreert zal er een nog heleboel op je afkomen, je hebt namelijk nog heel wat zaken te regelen. Wat je moet regelen is natuurlijk voor iedereen anders, maar dat je nog wat administratieve zaken af te handelen hebt, staat vast. Het is handig om speciaal een notitieboekje hiervoor aan te schaffen zodat alles wat in je opkomt je meteen kunt opschrijven, maak meteen ook een to-do list van alle zaken die je moet regelen en creëer jouw persoonlijke emigratie checklist. Schrijf achter elke instantie desbetreffende telefoonnummer op zodat je in 1 keer iedereen kunt bellen. Maak ook notities op welke dag je gebeld hebt, met wie je gesproken hebt en wat er afgesproken is. Soms kan er iets mis gaan, bijvoorbeeld dat je verkeerde informatie doorkrijgt van een instantie (callcenters). Achteraf is het best vervelend als blijkt dat iets niet goed doorgekomen is terwijl je meer dan 2000 km verderop zit. Een tweede telefoontje met een bevestiging raad ik uit eigen ervaring aan. Streep wat je geregeld hebt met een markeerstift weg, zodat je later alle informatie nog kunt blijven lezen.

  • Je weet misschien nog niet wat je met je huis moet omdat je natuurlijk nog niet weet wat je te wachten staat en of je het wel echt leuk vind in Marokko. Je kunt bij de woningbouwvereniging een aanvraag doen voor huisbewaring. Je mag maximaal 2 jaar iemand legaal in je huis laten wonen als huisbewaarder. Het is dus handig om alvast iemand te zoeken die dit graag zou willen. Dien de aanvraag op tijd bij jouw woningbouwvereniging in en maak goede afspraken met de huisbewaarder betreffende de woon en servicekosten.
  • Check alle paspoorten en rijbewijzen na van alle gezinsleden, indien ze binnen een korte termijn verlopen, is het handig deze in Nederland te verlengen.
  • Je kunt je pas 5 dagen voor vertrek uitschrijven bij de gemeente. Maak in verband met wachttijden alvast een afspraak bij de gemeente als je van plan bent om je uit te schrijven.
  • Maak een afspraak met de school van de kinderen om ze in te lichten over jullie vertrek. Vraag meteen een schoolverklaring aan van de kinderen.
  • Neem contact op met de leerplichtambtenaar en vraag om een vrijstelling indien jullie ingeschreven blijven staan, dit geldt uiteraard alleen voor leerplichtige kinderen.
  • Neem contact op met de SVB om ze de nieuwe situatie voor te leggen.
  • Neem contact op met de huisarts en behandelende specialisten over jullie vertrek en vraag de medische dossiers aan van het hele gezin. Vraag een gezondheids-check en een bloedonderzoek voor het hele gezin aan, wat je precies wilt controleren bij een bloedafname kun je met de huisarts bespreken. Vraag ook een voorraad medicijnen aan.
  • Maak ruim op tijd een afspraak bij de tandarts zodat er ook nog ruimte is voor eventuele nabehandelingen.
  • Maak een afspraak bij de GGD voor eventuele inentingen.
  • Zorg er voor dat je alle bankgegevens op een centrale plek hebt opgeslagen of genoteerd hebt staan, bijvoorbeeld inlogcodes en tan-codes. Onderzoek wat je bij jouw bank moet regelen bij een emigratie of verblijf in het buitenland. Controleer de geldigheid van je bankpas en vraag een nieuwe aan mocht de huidige bijna verlopen.
  • Vraag bij de gemeente een internationaal geboorte-uittreksel voor het hele gezin aan.
  • Zeg abonnementen en verzekeringen op, meestal kun je met een bewijs van uitschrijving kosteloos abonnementen en verzekeringen opzeggen.
  • Zorg er voor dat je incasso kunt betalen als dit nodig is en maak met instanties een afspraak om via e-mail jouw zaken te kunnen blijven regelen mochten er nog zaken lopen. Zo kun je op afstand alles bijhouden en bereikbaar blijven.
  • Heb je schulden? Houdt alles bij en blijf netjes betalen, bij terugkeer staat alles je nog te wachten en stapelt het alleen maar op waardoor er nog een hogere schuld ontstaat.
  • Vraag een DigiD aan en bewaar deze gegevens zorgvuldig. Je kunt je dan bij alle overheidsinstellingen online inloggen. Ook kun je hiermee gebruik maken van mijnoverheid.nl.
  • Neem contact op met de belastingdienst en zeg toeslagen op als ze niet meer van toepassing zijn.
  • Zet op tijd je auto op marktplaats, het kan namelijk enige tijd duren voor je het daadwerkelijk zult verkopen.
  • Breng je werkgever binnen de opzegtermijn op de hoogte.
  • Vertaal indien nodig je diploma’s.
  • Verzamel alle belangrijke papierwerken (van de overheidsinstanties) bij elkaar en onderzoek welke eventueel gelegaliseerd dienen te worden.

Met bovenstaande wil ik je een idee geven wat je zoal kunt regelen, elke situatie is anders, bij de een komt er meer kijken dan bij de ander. Kies er in ieder geval voor om alles netjes af te sluiten en af te handelen, uiteindelijk zal alles je nog steeds achtervolgen en is het lastig om op afstand zaken geregeld te krijgen. Verbrand de schepen achter je niet, misschien komt er een moment dat je terug zou moeten keren en niets is lastiger dan een administratieve chaos te treffen.

 

Share on TumblrEmail this to someoneShare on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter

7 reacties op “EMIGRATIE CHECKLIST

  1. Great blog post!

    mensen moeten op optijd hun HALA MADANIA familie boekje aanvragen deze is super super super belangerijk in marokko, for your legal stuff there! en dus zowel for the ouders als de kids!

    Good luck!

    1. Ook een hele goede, uiteraard is het handiger om het in NL bij een Marokkaanse consulaat te maken, dank je wel voor de tip Hafida

      1. Ken iemand hier een forum of zoiets waar Marokkaanse expaten contact will maken met advise Enzo? Ik ken alleen die van werelwijzer maar alle topics zijn dead niemand geet reactie. Er is ook een andere maar die is gesloten voor new members en het is exclusive voor mensen die al in marokko zijn, which kind off defeats the purpose.

        Ik will je heel erg bedanken dat je deze blog hebt geopened ik zal zeker blijven volgen InchAllah.

  2. Salaam alaykom meid bedankt voor je super leuke blog.
    Zo leuk hoe je alles schrijft Soms lees ik je verhalen gewoon een paar keer als heb ik ze al eerder gelezen.

    Ik wil In Shaa Allah na de zomer emigreren en vroeg me af waarvoor zo n internationale geboorteakte nodig is?
    Want die zijn meestal maar 3 maanden geldig toch ?
    Thnx en ga zo door

    1. Ontzettende lieve reactie, doet me er erg goed barakalahoe fiekie!
      Het is handig voor je eigen administratie, je zult het inderdaad niet snel nodig hebben, zelf had ik het nodig voor het maken van mijn la carte national.

    2. waarga je vestigen in marokko? ik denk dat als je je Hala madania van jouw, je man en kids dat je dan geen gelegaliseerde geborte acte nodig hebt. als je elhala madania niet hebt dan maar snel aanvragen want het is super belangerijk in marokko, believe me I have been there done that!
      ze doen niet meer zo moeilijk marokkanse consulate overall ter wereld ook hier in Canada zijn ze super helpful.

      Hele veel success met alles.

Geef een reactie

Top