Plannen is voor mij dé manier om alles wat ik op een dag wil doen, voor elkaar te krijgen. Plannen zorgt voor overzicht, structuur, rust en meer tijd voor taken.
Een voordeel van plannen is dat je je werk/studie/huishouden beter kunt organiseren waardoor je je heel wat stress kunt besparen. Een ander voordeel is dat je ook veel tijd kunt overhouden die je weer aan leukere dingen kunt besteden.
Het maken van een planning is doorgaans niet ingewikkeld maar het uitvoeren van zo een planning is niet altijd even gemakkelijk. Een goede planning maken is een kunst maar het uitvoeren is dus nog een grotere kunst. Hoe maak je een goede efficiënte planning die je ook nog eens daadwerkelijk naleeft?
TIP 1
Gebruik een planner die bij jou past, er zijn talloze opties op de markt en er is vast wel een die geschikt is voor jou. Bij het kiezen van een planner, agenda of app (op je smartphone/tablet) is het handig om precies te weten wat je er mee wilt doen en hoe je dagen eruitzien. Vraag jezelf ook af in hoeverre het belangrijk is om verschillende (zakelijk en privé) agenda’s te moeten gebruiken.
TIP 2
Noteer alle concrete taken en afspraken, óók de terugkerende acties. Denk hierbij aan alles wat je dagelijks of wekelijks doet zoals werktijden, schooltijden, sport (ook die van de kinderen), hobby’s etc. Dit geeft een reëel overzicht van je dagelijkse leven.
TIP 3
Overdreven plannen kan ook averechts werken. Zorg ervoor dat je een realistische planning maakt met haalbare doelen. Maak dus een planning waar je je écht aan vast kunt houden.
TIP 4
Stel prioriteiten op. Je hoeft je taken niet in volgorde (waarin je ze ontvangen hebt) uit te voeren. Het is dus goed om een onderscheid te maken tussen belangrijke en minder belangrijke taken. Plan ingewikkelde taken of taken waar je tegenop ziet op momenten waarop je het meest productief bent, bij de een is dit in de ochtend en de ander bijvoorbeeld in de middag.
TIP 5
Je staat minder onder druk als je alles over meerdere dagen verdeelt, te veel taken op één dag kan erg demotiverend werken met als resultaat dat je de planning niet nakomt.
TIP 6
Noteer hoeveel tijd je per taak nodig zult hebben, zo weet je ongeveer hoeveel tijd je ergens in moet steken.
TIP 7
Plan altijd een (korte) pauze. Of dit tijdens het studeren is of tijdens het werken, na een pauze kun je fris aan de slag en ben je productiever.
TIP 8
Neem elke avond je planning door en werk de taken voor de volgende dag bij, zo ben je de volgende ochtend/dag productiever.
TIP 9
Het afstrepen van afgeronde taken werkt motiverend en geeft een mentale boost!
TIP 10
We zouden allemaal wel willen dat er meer tijd zat in een dag, maar we moeten het met 24 uur doen. En in die 24 uur moeten we ook slapen, eten en van het leven genieten. Iedereen heeft wel eens een moment nodig zonder afspraken en momenten nodig waarin je helemaal niets wilt doen. Plan dus ook tussendoor een moment voor jezelf waarin je kunt bijkomen van alle drukte.
Ik plaats elke maand een nieuwe lege planning die je kunt downloaden en kunt gebruiken als maandelijkse planner.
Download gratis de planning van de maand september
8 reacties
he hebben jullie ook zo´n planner voor de maand juni wat ik kan hem nergens vinden en ik vind het supper handig
Hoi Sascha, de maand juni staat online. Ik heb het ook via de mail naar je gestuurd.
Tja, plannen. Ook ik (probeer) dit te doen. Ik merk dat het helpt om overzicht en structuur te krijgen. Toch merk ik ook, mede doordat ik impulsief ben, dat ik ook zo mijn planning kan los laten en weg is de structuur…
Fijne tips! Ik werk zelf met 2 agenda’s: 1 persoonlijke (privé+zakelijk) en 1 gezamenlijke met mijn man. In mijn persoonlijke maak ik weer gebruik van kleurtjes om aan te duiden of het privé of zakelijke afspraak/taak is. En natuurlijk 600 checklists, want sinds m’n zwangerschap is dingen onthouden echt een hele opgave geworden… 🙊
Leuke tips! Ik ben een chaoot, dus altijd genoodzaakt om goed te plannen. Hier kan ik wel wat mee. Leuke en interessante websi
Een hele nuttige en bij mij vooral toepasselijke tips voor mijn geschreven blog! Hier kan ik zeker wat mee!
De eerste tip is mijn favoriet. Het is inderdaad essentieel dat je en systeem kiest dat bij je past.
Wat een handige tips zitten er zeker wel een paar bij die ik kan gaan toepassen en zag gelijk een andere blog die me aansprak, heel leuk!